Nya texter
Ettore Sottsass
Eric Owen Moss

Information
Calimero
kontakta oss
contact us

Texts in English

Startsidan

Arkitektur
debatt-teori
porträtt
objekt

Design
debatt-teori
porträtt
objekt

Kultur och resor

Urbanism

Artikelarkiv


Abelardo Gonzales

Av Leo Gullbring
Ibland förfaller Abelardo Gonzalez till pastellfärger och ett överdåd av former. Andra gånger är han närmast brutal i sin behandling av materialen. På reklambyrån I+II samsas bägge dessa tendenser till en imponerande helhet. Här har det öppna flexkontoret fått en gestaltning som transcenderar det funktionella.


 

Receptet kan tyckas enkelt: Släng in ett nytt bjälklag under det ljusa, välvda planktaket och den blymönjade järnkonstruktion från förra sekelskiftet. Placera sedan en gigantisk silverfärgad insekt mitt i, balanserad på spretiga röda rör och gula balkar. Och Halmstads saluhall blir som ny. Klättra sedan uppför ståltrappan, in i det sfäriska konferensrummet. Runda små hål i den stålarmerade gipskonstruktionen. En plats för Dr No, eller Monica Vitti som Modesty Blaise, en reminiscens från sextiotalet. Men i själva verket hjärtat i reklambyrån I+II. Eller ska man kanske säga njuren? Det är här idéer presenteras och kontrakt skrivs. Det öppna kontorslandskapet nedanför är grupperat i tydliga volymer i en klar analogi till stadslandskapet utanför. Några sitter på upphöjda plattformar. Reklambyråns olika funktionerna samlas upp i vad Abelardo Gonzalez kallar för ’mansions’ inrymmande aktiviteter, med plats för händelser, en term han lånat från medeltida teater. Den rumsliga kommunikationen blir därmed klar och tydlig, utan att för den skull bli rigoröst perfekt. Och till skillnad från många arkitekters alltför sparsmakat, strikta och oflexibla miljöer, finns det därmed hos Abelardo utrymme för oordning, för vardagens ivriga stök och kreativa kaos.

Smala, höga fönster ger ett varierande ljus och låter ana staden utanför. De stora gardinsjoken fungerar också akustiskt dämpande. Det går dessutom inte att ta fel på att Lars Nordin, som tillsammans med Roland Nilsson äger I+II sedan 1974, är inbiten konstsamlare och tidigare även gallerist. Han har sekunderat arkitekturen med stora rumsskapande verk signerade Rolf Hansson, Mikael Ericsson, Anton Corbijn, Hardy Strid och andra. Lars berättar att han tog kontakt Abelardo efter att ha sett den villa han ritat för vännen Per Gessle. Han fick en chock när han fick se de första skisserna: svåra konstruktioner och säkert oförnuftigt dyrt. Varför frågade han överhuvudtaget? Men samtidigt blev Lars helt såld, på något sätt skulle det låta sig göras. Resultatet är över förväntan. Och om inte reklambyrå så passar lokalen lika väl som diskotek.

Jag brukar kalla Abelardo Sveriges ende postmodernistiske arkitekt, och då i positiv bemärkelse. I hans arkitektur finns ett sökande efter lösningar bortom konventioner, där modernismens inte är regel utan endast en referens bland andra. Och medan inredningen pendlar mellan det lekfulla och formalistiska, så är möbleringen desto mer handfast konkret. De tunga, råa plåtborden på hjul med tydliga, nedslipade svetsfogar, har Abelardo utvecklat tillsammans med AJ-produkter i Hyltebruk. Fler möbelgrupper är under produktion och kommer bl a ersätta receptionsdisken.

Publicerad i tidskriften Form

UPP   Tillbaka

2002 Calimero